Νοέμβριος 4, 2008 at 7:20 πμ Σχολιάστε

Α Ν Α Π Τ Υ Ξ Η Ο Ι Κ Ο Τ Ο Υ Ρ Ι ΣΜΟ Υ
Ο οικοτουρισμός ορίζεται ως «ταξίδι σε φυσικές περιοχές με υπευθυνότητα απέναντι στην προστασία του περιβάλλοντος και τη διατήρηση της ευημερίας των τοπικών πληθυσμών» (Διεθνής Εταιρία για τον Οικοτουρισμό 1992, Παγκόσμιο Ταμείο για τη Φύση, 1994). Είναι αποδεκτό ότι ο οικοτουρισμός είναι, ακόμη, μία περιορισμένη δραστηριότητα με μεγάλες όμως προοπτικές, καθώς απευθύνεται σε μία ταχέως αναπτυσσόμενη, εξειδικευμένη αγορά υψηλών απαιτήσεων για ποιοτικά προϊόντα και υπηρεσίες, διατεθειμένη και ικανή να δαπανήσει υψηλά ποσά. Περίπου 35 εκατ. Ευρωπαίων τουριστών ενδιαφέρονται σήμερα για εναλλακτικές μορφές τουρισμού και ο ετήσιος ρυθμός αύξησης αυτού του αριθμού ξεπερνά το 20%.
Επιπρόσθετα, είναι γνωστό ότι ο μαζικός τουρισμός είναι εποχιακός και ασταθής, εξαρτημένος από εξωτερικούς παράγοντες, ενώ η εισαγωγή εναλλακτικών μορφών τουρισμού μπορεί πραγματικά να διαφοροποιήσει το τουριστικό προϊόν μιας περιοχής να επιμηκύνει την τουριστική σεζόν και να βοηθήσει στην καλύτερη δυνατή εκμετάλλευση των τοπικών πόρων.

Είναι προφανές ότι η αύξηση του αριθμού των πιστοποιημένων οικοτουριστικών προϊόντων θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό, θα ανεβάσει την ποιότητα των υπηρεσιών και έτσι τελικά θα διευρύνει την οικοτουριστική αγορά,αυξάνοντας τη ζήτηση.

ΤΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ

Τα είδη του οικοτουρισμού μπορεί να ποικίλουν, μοιράζονται όμως τα εξής κοινά χαρακτηριστικά:

  • Είναι εκδρομές/ ταξίδια τα οποία ασκούν όσο το δυνατό λιγότερη πίεση στη φύση και τον πολιτισμό στηνπεριοχή του προορισμού και γίνονται συνήθως σε μικρά γκρουπ με αίσθηση ευθύνης και σεβασμού για το φυσικό περιβάλλον,
  • Είναι εκδρομές/ ταξίδια που χρησιμοποιούν συνήθως τοπικά μέσα μεταφοράς, διαμονής και διατροφής, ταοποία είναι όλα κατά το δυνατόν φιλικά προς το περιβάλλον, ανάλογα με τις συνθήκες της περιοχής.

Το αποτέλεσμα είναι συχνά ένα πολύ πιο ευχάριστο ταξίδι για όσους λαμβάνουν μέρος σε αυτό. Ο ταξιδιώτηςαπολαμβάνει περισσότερες εμπειρίες, ο τοπικός πληθησμός βλέπει την οικονομία του να ισχυροποιείται, και οτουριστικός επιχειρηματίας αποκτά όλο και περισσότερους ενδιαφερόμενους πελάτες, από ένα συνεχώςαυξανόμενο μερίδιο της τουριστικής βιομηχανίας.

ΟΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

α) Σεβασμός στους περιορισμούς του προορισμού

Οικοτουρισμός σημαίνει προστετεύω και όχι καταστρέφω ανεξάρτητα με το τι ήρθε να δει ο επισκέπτης. Η φέρουσα ικανότητα, με οικολογικούς ή κοινωνικο/ πολιτιστικούς όρους, της κάθε περιοχής πρέπει να γίνεται σεβαστή.
β) Υποστήριξη στην τοπική οικονομία

Οικοτουρισμός σημαίνει χρήση των τοπικών προϊόντων και υπηρεσιών. Άρα κάθε ταξίδι πρέπει να συμβάλει με τον καλύτερο τρόπο στην ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας (π.χ. διανυκτερεύσεις σε τοπικά καταλύματα, πρόσληψη ντόπιων οδηγών και αγορά ντόπιων προϊόντων και υπηρεσιών).

γ) Περιβαλλοντικά βιώσιμη διαχείριση όλων των δραστηριοτήτων της επιχείρησης

Τα τουριστικά γραφεία και επιχειρήσεις που προσφέρουν οικοτουριστικές δραστηριότητες πρέπει να είναι πρωτοπόροι στην περιβαλλοντική προστασία (διαχείριση απορριμμάτων, μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, κλπ). Πρέπει να ενθαρρύνουν τη χρήση μαζικών μέσων μεταφοράς, τη διανυκτέρευση σε φιλικά στο περιβάλλον καταλύματα και να διασφαλίζουν κατά το δυνατόν την ορθή διαχείριση των απορριμάτων.
δ) Ενεργός συμμετοχή στην προστασία του περιβάλλοντος

Ο οικοτουρισμός μεριμνά ενεργά για τη βιοποικιλότητα και για τη μοναδικότητα της φύσης στον προορισμό, από τις «παρθένες περιοχές» μέχρι τα αγροκτήματα. Αυτό σημαίνει, άμεσα ή έμμεσα, με οικονομικά μέσα ή με πράξεις, ότι υποστηρίζει την προστασία της φύσης σε κάθε της μορφή.
ε) Προώθηση της χαράς της εξερεύνησης, της γνώσης και του σεβασμού

Ο οικοτουρισμός υπαινίσσεται μια δόση περιέργειας και διάθεσης εξερεύνησης αλλά και σεβασμό. Οδηγοί με επαγγελματική επάρκεια και γνώσεις, ενδελεχής εισαγωγική παρουσίαση των χαρακτηριστικών της περιοχής, και μικρές αλλά χρήσιμες και ακριβείς συμβουλές προς τον ταξιδιώτη, είναι οπωσδήποτε σημαντικές συνιστώσες.
ζ) Ποιότητα και ασφάλεια από την αρχή ως το τέλος

Ο οικοτουρισμός είναι ποιοτικός τουρισμός. Ο πελάτης πρέπει να είναι σίγουρος ότι ο πιστοποιημένος οργανισμός τηρεί υψηλές προδιαγραφές από την αρχή ως το τέλος. Κάθε πιστοποιημένη επιχείρηση χαρακτηρίζεται από:
επιχειρηματική σοβαρότητα, υπεύθυνο και έντιμο μάρκετινγκ, πλήρη γνώση και εφαρμογή του σχετικού νομικού πλαισίου.

Πηγή: http://www.life-kriti.gr/docs/Meletes/brochure_EcoTourism.pdf

Προσωπικό αρχείο από τον ποταμό Ν�στο

Πηγή: Προσωπικό αρχείο από τον ποταμό Νέστο

Σ΄όλες αυτές, όμως τις παραμέτρους θα πρέπει να προσθέσουμε τον ανάγκη υλοποίησης ενός γενικότερου σχεδιασμού του οικοτουρισμού για κάθε περιοχή. Θα πρέπει να μελετηθούν όλοι οι ευαίσθητοι παράγοντες της κάθε περιοχής και να τεθούν όρια ανάπτυξης οικοτουρισμού. Οι δραστηριότητες αυτού του είδους ψυχαγωγίας, πολλές φορές μπορεί να έρθουν σε σύγκρουση με τη φέρουσα ικανότητα του περιβάλλοντος. Γι’ αυτό το λόγο, πολιτεία και επιχειρήσεις θα πρέπει να δράσουν από κοινού για μια αειφορική ανάπτυξη κι όχι για μια προσωρινή οικονομική μεγέθυνση.

Advertisements

Entry filed under: SAVE THE PLANET. Tags: , .

Animals save the planet Δημιουργία – Εξέλιξη – Περιβαλλοντική αντιμετώπιση

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Ημερολόγιο

Νοέμβριος 2008
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Οκτ.   Δεκ. »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Most Recent Posts


Αρέσει σε %d bloggers: